Про автора


                                                                                                 Я щоранку заходжу в клас.
                                                                                                 На дитячих обличчях — усміх.
                                                                                                 Що я варта, діти, без вас?
                                                                                                 Ви — натхнення моє, мій успіх.
                                                                                                 За плечима сивіють роки,
                                                                                                 Але й досвід прийшов з літами,
                                                                                                 Що я варта без вас, малюки?
                                                                                                 Я в безмежнім боргу перед вами.
                                                                                                 Щоб любові вогонь не згас,
                                                                                                 Щоб віддать дітям серце і душу,
                                                                                                 Я щоранку заходжу в клас.
                                                                                                 Я — учитель, я вчити мушу.
                                                                                                                                   Рузинська Т. Г.
 Пройшов ще один день для моїх дорогих учнів. Що вони понесли із собою зі школи у свої домівки? Щоденники із "дванадцятками", "одинадцятками"? А, може, гарний настрій, а, може, щось за­пало в їхні душі, щось пробудило їхні думки?..
Наше вивчення теми "Мова і мовлення" закінчилося, — звертаюсь я до моїх учнів на занятті української мови. — Ви чудово виконали тестові за­вдання, написали твори. Ми вже можемо переходити до вивчення нової теми. Але я хочу затримати вас, зачекайте. Щось запало в душу з цієї теми? Які дум­ки, які знання тепер залишились із вами назавжди?
Діти здивовано переглянулись. Тиша в класі. На­решті, підводиться рука, друга, третя...
- Я відчула бажання краще вивчати українську мову, — каже Вікуся.
- Я вже зрозумів різницю між поняттями "мова" і "мовлення", — відповідає Андрійко.
- Я зрозуміла, що із слів твориться мова. Тому треба бути уважною із словами, які ми вимовляємо, бо які наші слова, така наша мова, — зауважує Маргаритка.
Як вчитель я вже давно зрозуміла, що важливо щодня бачити перед собою мету: завжди розуміти, знати, для чого той чи інший навчальний матеріал потрібен моїм учням.
Мої учні — маленькі особис­тості, їх навчання ніколи не закінчиться. Школа — це лише одна із сходинок того навчання, яке називається життя. Зараз доля довірила мені навчати цих малень­ких українців, доглядати їх, охороняти від небезпеки, зміцнювати їхнє природне прагнення до прекрасного, величного... Хіба можу я, людина, якій вони довіря­ють, байдуже подати знання, виставити бали і сказа­ти: "Моя справа зроблена — в щоденниках, в журналі бали стоять, я провела всі заняття, діти гарно написа­ли перевірні роботи. Цього достатньо"? Ні!

Перед вивченням кожної навчальної теми ставлю перед собою і учнями три головні мети: визначаю, що учні повинні знати, вміти і цінувати. Про знання і вміння можна дізнатися з навчальної програми. А от що б я хотіла допомогти цінувати моїм учням — це вже справа моєї, вчительської творчості (важливо враховувати особливості класу, проблеми учнів, їх інтереси, зацікавленість).
Суть проблеми, над якою я працюю, полягає в ефективному розвитку мовленнєвої діяльності молод­ших школярів. Нові знання на уроках української мо­ви завжди формуються на попередньо вироблених опорних уміннях, таких, як уміння співвідносити звуки і букви, аналізувати слова за будовою і зв'язками, доби­рати слова і речення залежно від мети висловлювання.
Плідними виявились у роботі такі прийоми, як ігрова постановка завдань, лінгвістична казка. Ці прийоми відповідають закономірностям розумового розвитку молодших школярів, вносять у процес пізнання емоційно-образний струмінь, забезпечуючи успішне долання шляху від явиш до сутності.
Великий розвивальний ефект мають усі викорис­тані форми, методи і прийоми.
Особливо слід відзначити систему таких вправ:
побудова речення за допомогою графічних форм, вільний і творчий диктант, переказ з попе­реднім аналізом структури та мови вихідного тексту;
відновлення, поширення, редагування, пере­конструювання тексту з опорою на малюнок чи кад­ри діафільму;
побудова самостійних висловлювань різних видів у їхньому взаємозв'язку із використанням тек­стово-ілюстративної та текстово-ігрової опори.
Результативність такого методичного підходу по­лягає в тому, що діти свідомо оволодівають поняття­ми і законами рідної мови і вміють застосовувати здобуті знання для вираження власної думки.
Необхідною умовою формування соціально ак­тивної особистості є оволодіння мовою як засобом спілкування. Над проблемою  на­вчання мови і мовлення я працюю давно. Роз­робляючи це питання, я спиралась на статті та мето­дичні розробки М.С.Вашуленка, Л.О.Варзацької, О.Г.Лобчук, О.Н.Хорошковської,  І.П.Ґудзик, вчителів-новаторів та вчителів-практиків.
Однією з умов, що забезпечує ефективність на­вчальної мови і мовлення на основі організованої мовленнєвої діяльності учнів, є попередження, підго­товка учнів до сприймання найважчих тем програми. Так, підготовку до вивчення частин мови починаю в букварний період. Розширюю знання дітей про лек­сичне значення слова (без уживання термінів). Вчу розрізняти слово і предмет, предмет і дію предмета, предмет і ознаку предмета, відпрацьовую постанов­ку питань: хто ? , що?, який?, що робить? тощо. Веду роботу над поняттями число іменників, прикметників, дієслів; один предмет — багато пред­метів; ознака одного предмета — ознака багатьох предметів; дія одного предмета — дія багатьох пред­метів. Добираю родові поняття до видових і навпаки.
 У народі кажуть — що посієш, те й пожинатимеш. Будемо сіяти формальне ставлення до учнів, збира­тимемо байдужість й спустошеність душ і думок. Сіятимемо любов і повагу, збиратимемо вдячність і зацікавленість.                                 
                                                                            Учитись важко, а учить ще важче,
                                                                    Але не мусиш зупинятись ти.
                                                                    Як дітям віддаси усе найкраще,
                                                                    То й сам сягнеш нової висоти.         
                                                                                                                         П.Сингаївський

                                                                             Я створюю особистість і доки
                                                                             житиму, шукатиму ті методи
                                                                             й засоби навчання, за допомогою
                                                                             яких мої учні зможуть змінювати
                                                                             цей світ лише на добро людям,
                                                                             бо я обрала професію вчителя,
                                                                             а професію, як любов, обирають
                                                                             на все життя.

1 коментар:

Мова й пісня

Мова й пісня Мова й пісня - це душа народу, її духовне багатство, серцевина культури, яка формується з народженням дитини. Різдв'яно-но...