середу, 5 грудня 2018 р.

          Всебічний мовленнєвий розвиток учнів.
Провідним принципом вивчення початкового курсу української мови є всебічний мовленнєвий розвиток учнів, підвищення культури їхнього мовлення і спілкування. Сформувати повноцінно ці уміння молодших школярів неможливо без постійної уваги до вдосконалення їхнього словника, кількісного і якісного збагачення лексичного запасу. Винятково продуктивною для цього є робота з синонімами. Використовування їх у мовленні допомагає точніше передати думку, уникати повторів, сприяє увиразненню висловлювань. Тому доцільно, починаючи з початкових класів, навчати школярів розуміти значення синонімів, розрізняти їх семантичні відтінки, доречно вживати у мовленні.
Щоб навчити учнів знаходити близькі за значенням слова спочатку серед певної групи слів, потім у реченні і тексті, пропоную вправи такого змісту:
Впр.1. Виписати із ряду слова, близькі за значенням.
Дорога, шлях, поле, траса, шосе, долина.
Впр.2. Вибрати і згрупувати слова, близькі за значенням.
Думати, кричати, спати. гадати, волати, міркувати, горлати, репетувати. роздумувати, бажати.
Впр.3. Знайди і підкресли синоніми в тексті.
Сплять Метелики в травичці,
Ще куняє Рибка в річці,
Ще дрімає навіть Бджілка
Біля теплого причілка.
У роботі над синонімами необхідно звертати увагу одночасно як на встановлення семантичної схожості, так і на виявлення відтінкових відмінностей у їх значенні.Адже в кожному ряду синонімів є і спільні, й окремі, особливі ознаки. Спільне - це те, що пов'язує дані синоніми, робить їх начебто представниками одного широкого поняття, а окреме те, що дає змогу кожному синоніму певного ряду підкреслити якийсь особливий бік поняття.
Щоб учні якомога точніше усвідомили значення синонімів, вони мають збагнути різні елементи їх змісту, емоційне забарвлення. З цією метою можна використати такі вправи:
Впр.1. Розташувати синоніми за зростанням розмірів.
а) Дрібний, маленький, мікроскопічний.
б) Гігантський, великий, велетенський.
Впр.2. Записати синоніми в порядку зростання швидкості руху.
а) Нестись, бігти. летіти, мчатися.
б) Іти, повзти, плентатись.
Впр.3. Пояснити значення слів.
Говорити, гомоніти, патякати, шепотіти.
Наступним етапом у роботі з синонімами є формування в учнів уміння самостійно добирати синоніми до певних слів (утворювати синонімічні ряди). Тут важливо запобігти змішуванню учнями синонімів зі спорідненими словами, оскільки споріднені слова мають однакову за значенням спільну частину. Особливу увагу слід приділити тому, що слова, які входять до певного синонімічного ряду, завжди належать до однієї й тієї ж частини мови.
З цією метою доцільно використовувати такі вправи.
Впр.1. Знайти зайві слова в кожному ряду синонімів.
Діти, малята, дитинство, дітвора, дитячий.
Сум, сумувати, смуток, сумний, журба, туга.
Пекучий, гарячий, спека, жаркий.
Впр.2. Вибрати слова-синоніми.
Крик, кричати, гам, галас, крикун, гвалт, лемент, крикливий.
Впр.3. До поданих слів випишіть у одну колонку антоніми, а в другу - синоніми.
іти
тиша
веселий
сміятися
мокрий
Стояти, сумний, крокувати, реготати, спокій, плакати, шум, радісний, сухий, вологий.
Кінцевою метою роботи з синонімами в початкових класах є вміле використання їх молодшими школярами в усному та писемному мовленні. Тому значної уваги заслуговує робота над усвідомленням учнями функціональної ролі синонімів у мовленні і виробленням умінь самостійно їх уживати з метою увиразнення висловлювань.
Найпростіше дітям зрозуміти функцію заміщення, завдяки якій зміна слова його синонімом дає можливість уникнути зайвих повторів - одного з найпомітніших недоліків мовлення молодших школярів. Тому в процесі підготовки до написання переказу чи твору колективно добираємо ряди синонімів до найчастіше вживаних слів у майбутньому тексті. Скажімо, якщо в творі йтиметься про допомогу дітей пташкам узимку, то в підготовчій роботі доцільно буде дібрати такі синонімічні ряди: діти, школярі, учні, хлопчики й дівчатка; птахи, пернаті друзі; з'явилися, прибули; дивилися, спостерігали, помітили; раділи, тішилися.
Отже, збагачення словника учнів синонімами допоможе їм виділяти, оперувати і позначати тонкі істотні ознаки об'єкта, що сприятиме його поглибленому аналізу. А це в свою чергу створює основу для здійснення і складнішого синтезу, завдяки чому точніше і виразніше передається думка, учнівське мовлення набуває нових виражальних засобів.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Мова й пісня

Мова й пісня Мова й пісня - це душа народу, її духовне багатство, серцевина культури, яка формується з народженням дитини. Різдв'яно-но...