вівторок, 4 грудня 2018 р.

Конспект уроку з української мови



Тема: Слова із прямим і переносним значенням. Спостереження за  
            значенням слів.                                        
             Мета: Формувати в учнів уявлення про пряме і переносне значення слів;        
                         спостерігати за вживанням слів у прямому та переносному значенні;  
                         удосконалити орфоепічні навички, вміння встановлювати зв'язок слів  
                         у реченні; розвивати мову, мислення; виховувати любов до осінньої     
                         пори року.
                                       
                                                                     Хід уроку                                                                   І. Організація класу.
Зошити свої ви відкриваєте.
І під нахилом тримаєте.
Сидите рівно, не нахиляєтесь,
А я погляну, як ви стараєтесь. 
                ІІ. Перевірка знань.                                                                                                                       1.Технологія «Мозковий штурм»                                                                                       
                    – Що  таке текст?                                                                                                          
                    – Що є темою тексту?                                                                                                         
                    – Що таке мета тексту?                                                                                                          
                    – Що можна дібрати до тексту?                                                                                      
                    – Які бувають речення за метою висловлювання?                                                                  2. Групова робота з метою перевірки засвоєння зв’язку слів у реченні та види  
                    речень.
І група. Запишіть речення. Визначте тип речення за метою висловлювання.  
Встановіть зв'язок слів у реченні.
Жовте листячко летить, під ногами шелестить.
Листячко (що робить?)…, …;
листячко (яке?) …;
шелестить (під чим?) під ….
ІІ група.
Вересень трусить груші в садочку?
Вересень (що робить?) …;
трусить (що?) …;
трусить (де?) ….
3. Перевірка завдань.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
1.  Розповідь вчителя.                                                                                                                – Далеко-далеко за горами, за лісами, за полями і морями розкинулася славетна країна Лексикологія. Править цією країною Слово. Слова з прямим і переносним значенням служать помічниками правителя.
Одного разу вони вирішили оглянути свої володіння.
(Загадка записана на дошці).
     В зеленім лісі побував
     Якийсь художник – і поволі
      Дерева перефарбував
      У золотисто-жовтий колір.
       Ти хто такий? – Я здивувавсь.
Чому тебе не бачив досі?
 – То придивися, – хтось озвавсь.
І ти тоді побачиш … (осінь)
 – Що ми можемо сказати про правителя країни – Слово? Воно складається із звуків ділиться на склади, служить для складання речень. Головне призначення  – служити засобом називання навколишніх предметів, ознак, дій. Тому треба знати слова та їх значення. Сьогодні познайомимося із властивістю слів вживатися в прямому і переносному значенні.
2.  Робота над загадкою.
 Знайдіть  слова в переносному значенні (усно)
     З якою метою поет приписує Осені дії людини?
3.  Читання правила ст. 39-40
4.  Визначте в реченнях пряме і переносне значення слів:
У мого тата золоті руки. Навколо панувала золота осінь.
У дівчинки золоте волосся. В тітки Ірини золота каблучка.
Дуб шелестів кучерявим чубом. У Володі кучерявий чуб.
5.  Запис словосполучень (Впр. 78). Формування понять про пряме і переносне значення слів.
6.  Фізкультхвилинка.
                                 Дерева високі –високі,
                                       Трава низенька –низенька,
Вітер дерева колише, гойдає,
   То вправо, то вліво їх нахиляє.
                                       Птахи летять відлітають
         А діти тихенько  за парти сідають.
7.  Каліграфічна хвилинка
Щоб рівно і гарно слова написати
Нам зєднання букв слід усім пригадати.
Оо     оо     нь    сі    ос     осінь
 – Доберіть і запишіть 5 ознак осені (Рання, золота, багряна, плаксива, щедра).
 – Складіть і запишіть речення зі словом осінь.
 – Встановіть, в якому значенні вжито дібрані слова.
8.  Коментоване письмо (Впр. 79)
9.  Творча робота.
       Пригадайте вірш Якова Щоголіва «Осінь»
       Які слова вжиті в переносному значенні?                                                      (висне небо, оголилось поле, діброва стихла і мовчить, задрімала квіточка).
9.Письмо вірша із пам’яті (Впр.77)
ІV. Підсумок уроку.
       Поясніть, що означає пряме і переносне значення слів.
V. Домашнє завдання (Впр. 80).

Немає коментарів:

Дописати коментар

Мова й пісня

Мова й пісня Мова й пісня - це душа народу, її духовне багатство, серцевина культури, яка формується з народженням дитини. Різдв'яно-но...